Master's Pitch 2022

Tell Us What You Need – What You Really Really Need

Die Veranstaltung findet auf Englisch statt.

Diese Veranstaltung findet hybrid statt. 

Um on site teilzunehmen, buchen Sie bitte vorab ein kostenfreies Ticket.

Um online teilzunehmen, loggen Sie sich bitte in Ihren Account ein und registrieren Sie sich direkt über die Seite der Veranstaltung um die Zugangsdaten zu erhalten.

Alle Informationen zur Erstanmeldung und kostenfreien Akkreditierung finden Sie hier.

 

Not a word about C... or P…, but let’s be frank: we cannot pretend that we are back to normal, and nothing has changed. The documentary industry is hurting, and we rely more than ever on the Magic Triangle of independent creators, public funds, and broadcasters/platforms – collaborating financially and creatively to keep the power of documentary alive and kicking. But how do we keep the creative juices flowing? What do filmmakers and producers need to flourish? What do funders need to stay relevant? And what do broadcasters and platforms need to engage and enlighten audiences?

Along the lines of the well-known dictum, Never Waste a Good Crisis, it’s time for new visions, new initiatives, taking frank, realistic stock, but also grabbing and exploring the glimpses of opportunities the crisis also offered us.

It’s time to be authentically BOLD: what do we really need? But it’s also time to truly LISTEN, reflect and pool together, rather than proclaiming statements and fortifying our respective positions.

Let’s share our best practices, workable weaknesses, and learnable mistakes, envisioning the ultimate roadmap(s) from idea and intention to audience and impact.
In the interactive setting of the Masters’ Pitch, 9 new documentary projects heading into this transitioning market, will be presented to international commissioners and experts. Feedback is also sought from the audience, including producers, directors, distributors and representatives of major broadcasters. Our jury members will be in the spotlight as well to share their reflections and current needs in keynotes.

 

Programme and Projects

13.00–13.15 Welcome & introduction

13.20–13.35 Kick-off keynote by Sabine Bubeck-Paaz, ZDF: "Still Making Sense" Coproducing documentaries in times of crises"

13.35–14.20 Pitching block 1

13.35–13.50 Pitch 1 and Feedback: RUSSIA VS. LAWYERS, Netherlands/Germany
Pitching Team: Masha Novikova and Julia Shaginurova

13.50–14.05 Pitch 2 and Feedback: OUR SEEDS, Turkey
Pitching Team: Erhan Arik and Meryem Yavuz 

14.05–14.20 Pitch 3 and Feedback: OLE MI COÑO: MY SEXTORTION DIARY, Spain
Pitching Team: Patricia Franquesa and Mireia Graell 

14.20–14.35 Impulse talk by Derren Lawford, Dare Pictures: "Uncertainty, Flexibility and Opportunity: My New Normality"

14.35–15.05 Pitching block 2

14.35–14.50 Pitch 4 and Feedback: MEMORY WARS, Germany/Sweden
Pitching Team: Hendrik Löbbert and Erik Winker 

14.50–15.05 Pitch 5 and Feedback: UNTITLED: MISS AFRICA SOUTH, South Africa
Pitching Team: Jacqui-Lee Katz and Darren Kerr 

 

15.05–15.30 Coffee Break 
 
15.30–15.45 Impulse talk by Jake Wiafe, Little Dot Studios: "Not Everyone Likes Documentaries"
 
15.45–16.45 Pitching block 3

15.45–16.00 Pitch 6 and Feedback: CONCRETE LAND, Jordan
Pitching Team: Asmahan Bkerat and Sahar Yousefi 

16.00–16.15 Pitch 7 and Feedback: VIBE ISTANBUL, Turkey/France
Pitching Team: Nafise Esmael Motlaq and Saeed Nasiri 

16.15–16.30 Pitch 8 and Feedback: FINDING LA SINGLA, Spain/Germany
Pitching Team: Paloma Zapata and Nadja Smith 

16.30–16.45 Pitch 9 and Feedback: VELVET GENERATION, Slovakia/Czech Republic
Pitching Team: Ivana Hucíková and Monika Loš?áková 

16.45–17.00 Impulse talk

17.00–17.10 Closing Words Karolina Lidin & Thank yous

 

Master's Pitch Jury

Moderation: 

The event will be moderated by renowned documentary consultant Karolina Lidin (Nordisk Film & TV Fund).

Jury:

Sabine Bubeck-Paaz, ZDF 
Timo Großpietsch, NDR 
Derren Lawford, Dare Pictures 
Matthias Leybrand, BR 
Philippa Kowarsky, BBC
Esther van Messel, First Hand Films
Jake Wiafe, Little Dot Studios

 

In Zusammenarbeit mit Documentary Campus

Documentary Campus ist eine non-profit Organisation mit Sitz in München. Durch eine Kombination aus Workshops, Seminaren, Schulungsprogrammen und Branchenveranstaltungen unterstützt die europaweit renommierte Weiterbildungsinitiative angehende Filmemacher.innen bei der Entwicklung ihrer Projektideen, macht sie mit den internationalen Standards und Spielregeln des Dokumentarfilms vertraut und vermittelt Profis und Nachwuchstalenten das Know-how, Möglichkeiten zur Vernetzung und Kontakte, um Koproduktionspartner zu finden und Dokumentarfilmideen zu internationalem Erfolg zu verhelfen.

 

In Kooperation mit 

Craetive Europe Desk München

Unterstützt von

 
  • Logo Sponsor
  • Logo Sponsor
  • Logo Sponsor
 
  • Fr, 06.05.2022
    13.00
    Deutsches Theater Silbersaal
Sabine Bubeck-Paaz
(ZDF)
Timo Grosspietsch
Commissioning editor documentary/ Redaktion Dokumentarfilm (NDR (ARD))

Timo Großpietsch ist ein deutscher Filmemacher und Dokumentarfilmredakteur aus Hamburg. Aktuell arbeitet er an dem künstlerischen Dokumentarfilm Fluss. Der Dritte Teil der Triologie: Stadt, Land, Fluss. Für seine Produktionen für das Kino, die Mediathek und das Fernsehen erhielt er diverse Preise und Auszeichnungen. Seine Dokumentarfilme liefen zudem auf renommierten Festivals. Als Redakteur beim NDR entwickelt und betreut er Dokumentarfilme und Doku-Serien. Er ist Mitglied im Gremium „Director´s Cut“ der Moin Filmförderung Hamburg Schleswig-Holstein.

Derren Lawford
(DARE Pictures)

Derren is the founder and CEO of DARE Pictures, a transnational studio dedicated to premium, inclusive and impactful content. Prior to DARE Pictures, he was Creative Director at Woodcut Media where he played a pivotal role in the creation of over 300 hours of TV and executive produced a trio of documentaries sold to Netflix – the BFI funded feature documentary Generation Revolution, as well as Mandela, My Dad and Me, and Cut From A Different Cloth, both co-produced with Idris Elba. Further notable EP credits include Fiennes: Return to the Nile, as well as The Ivy to name a few. Over the past 6 years he has also helped develop and mentor 20 plus feature documentaries including Reporter/Refugee winner of the 10th ARD Documentary prize in 2021 and was part of the team behind the BAFTA award-winning film, The Black Cop.

Matthias Leybrand
Cinema and debut (Bayerischer Rundfunk)
1993-1996 Studium HFF München 1997-2016 TV Journalist BR (Kinokino, Capriccio) seit 2016 Redakteur für Kinodokumentarfilm
Karolina Lidin
Senior Advisor Documentary (Nordisk Film & TV Fond)

Karolina Lidin is a documentary consultant with 25+ years of experience on the international documentary scene, currently engaged at Nordisk Film & TV Fond as Documentary Advisor and for 12 years Executive Producer at Sheffield Doc/Fest, developing the successful MeetMarket concept. In addition, Karolina Lidin is continuously involved in mentoring/training schemes, developing projects with international potential, lately with Docs by the Sea, DocEdge Kolkata, Dhaka DocLab, DocsPort Incheon/DMZ, and Below Zero. Karolina has previous experience as producer, film commissioner, distributor and as CEO of Nordisk Panorama and Nordisk Forum. Karolina’s activities also include moderating the IDFA FORUM and numerous other film festival and market events - in addition to festival jury duty, panel & selection committee participation, and tutoring worldwide.

Esther van Messel
CEO (First Hand Films)

Esther van Messel, geboren 1965 in Wien, lebt in der Schweiz und hat BfA der Universität Tel Aviv. 1990 war sie bei Warner Bros. Israel und leitete dort den Verleih. Ab 1992 produzierte sie für eine unabhängige Produktionsfirma in Zürich internationale Spiel- und Dokumentarfilme. Seit 1998 leitet Esther van Messel ihre Firma FIRST HAND FILMS in Zürich und Berlin für Produktion, Weltvertrieb und Verleih in den drei Schweizer Sprachregionen.

Jake Wiafe
Programming Manager, Documentary & Film (Real Stories - Little Dot Studios)

In London geboren, begann Jake Wiafe im Juli 2017 bei den Little Dot Studios als Betriebsassistent zu arbeiten, um die Social-Media-Präsenz ihrer Network-Kanäle zu erhöhen, wobei er sich vor allem auf ihre dokumentarische Marke Real Stories fokussierte. In den letzten 4 Jahren ist Real Stories auf über 4 Millionen YouTube-Abonnenten und 4 Millionen Facebook-Follower angewachsen, hat unzählige Preise gewonnen, darunter einen BAFTA TV Award 2019 und einen Canadian Screen Award. In dieser Zeit ist Jake in die Rolle des Senior Content Editor aufgestiegen und arbeitet mit einem immens talentierten Team an Marken im gesamten LDS-Netzwerk. Seine Arbeit umfasst die Beauftragung und Lizenzierung von Dokumentarfilmen, die Entwicklung von unskriptfreien Inhalten und die Vermittlung von Filmemacher.innen aus unterrepräsentierten Verhältnissen.